Varukorg
Du har inga varor i din varukorg

VÄLKOMMEN TILL ZETAS KUNDTJÄNST

Har du frågor inför ditt besök på Zetas Trädgård? Undrar du vad vi har för sortiment av växter online eller i trädgården, vilka leveranstider vi har eller bara vill veta vad som serveras i Zetas Trädgårdscafé? Här har vi samlat de vanligaste frågorna vi får. Om du inte hittar svaret på just din fråga är du välkommen att mejla oss här. Vårt mål är att återkomma till dig så snart som möjligt (inom 48 timmar).

VÅRA TJÄNSTER & SORTIMENT

Vilket växtsortiment har ni?

Svar: På Zetas hittar du Sveriges största sortiment trädgårdsväxter! Hos oss hittar du de senaste nyheterna såväl som torpets klassiska växter.

I vårt sortiment finns hundratals trestjärniga växter. Vi var först i Sverige med att betygsätta växterna i vår växtkatalog som ges ut varje år. Denna konsumentupplysning startade vi med redan 1985 i samråd med Sveriges ledande trädgårdsexperter samt med hjälp av publicerade vetenskapliga artiklar och specialföreningar.

Växtkatalogen hjälper dig välja rätt växter genom den konsumentinriktade betygssättningen på växterna i sortimentet. Zonangivelser, rådjurssäkra växter, skuggtåliga rosor m.m. står att finna i katalogen.

Inköpen, som sker med stor omsorg, garanterar de bästa växterna från Sverige, Danmark, Holland, Tyskland, Amerika och England.

Du är varmt välkommen att botanisera bland växtbäddarna i vår butik i Segeltorp eller beställa ett urval av vårt sortiment i  vår e-handel.


Kan ni hjälpa mig att planera min trädgård?

Svar: Vad roligt att du vill ta tag i er trädgård! Zetas Trädgård har en designavdelning som kan hjälpa dig med ditt trädgårdsprojekt.

Läs mer här


Kan ni hjälpa mig med plantering och beskärning?

Svar: Vi erbjuder dessvärre inte plantering- eller beskärningstjänster.

Kontakta gärna Zetas tidigare medarbetare Jessica Ozan som har ett företag som heter Green Garden Stockholm och se om de har möjlighet att hjälpa dig!

”Vi utför det mesta inom trädgård, men är främst specialiserade inom beskärning av fruktträd, prydnadsträd, buskar och häckar. Vi genomför även planering, nyanläggning och skötsel av trädgårdar för privatpersoner, offentliga miljöer, bostadsrättsföreningar och företag, d.v.s. både konsultationer och genomförandeprojekt.”

greengardenstockholm.se


Kan jag köpa presentkort hos er?

Svar: Det finns att köpa i butik och i e-handel

Presentkortet är giltigt i 2 år och gäller endast vid köp hos Zetas Trädgård i Segeltorp. Presentkortet gäller ej i Zetas e-handel eller i Trädgårdscaféet. Om du vill ge bort ett presentkort i Trädgårdscaféet kan du köpa det direkt i caféet.


RETURER & REKLAMATION

Hur gör jag för att reklamera min växt?

Svar: Vi på Zetas Trädgård har en växtgaranti som innebär att du ska få en frisk och sortäkta planta. Om du anser att du behöver reklamera ditt växtköp, gör så här:

1. Läs vår fullständiga växt- och etableringsgaranti och se om ditt köp omfattas av garantin.

2. Om ditt köp omfattas av garantin; kontakta kundtjänst, maila info@zetas.se. I mejlet skriver du en kort beskrivning av problemet, bifogar ett antal bilder av plantan samt en bild på ditt kvitto (alternativt ditt ordernummer om du köpte din växt i vår e-handel).

Observera att du måste kunna uppvisa kvitto/ordernummer vid reklamationer.


Jag vill returnera min vara, hur gör jag?

 

Välj något av dessa alternativ för returer:

– Besök vår butik i Segeltorp, Blombacken 2, 141 70 Segeltorp (Kungens Kurva)

– Retur via PostNord eller annan gods leverantör.

Om du vill returnera din vara (gäller ej trädgårdsväxter, krukväxter, lök och frö) så görs det per post eller lämnas i vår butik i Segeltorp och då står du som kund för fraktkostnaden. Returen ska ske inom 7 dagar efter du emottagit din försändelse. Kontakta alltid Zetas kundtjänst innan du gör en retur.

Du erhåller ersättning för ditt köp senast 7 dagar efter returnerad produkt ankommit till Zetas Trädgård. Observera att du som kund ansvarar för risken vid returfrakt, risken innefattar bl.a. att produkten skadas eller kommer bort under frakt. Om godset skadas under transporten till oss kommer vi att mejla dig om detta, bifoga foton och förklara att vi inte kan ta emot varan.

 


Om jag köpt en växt hos er som har fått sjukdom/ohyra?

Svar: Du har 3 dagar efter ditt köp att reklamera din växt om plantan har haft sjukdom/ohyra. Dokumentera väl och ta med kvitto/ordernummer på ditt köp.


Outlösa paket

Din försändelse ligger normalt kvar hos ombud i 14 dagar. Om du inte löser ut ditt paket inom dessa dagar kommer det att återsändas till oss. Vi kommer då debitera dig expeditionsavgift på 150 kr samt fraktkostnaden som du betalde när du gjorde din beställning.

Försändelser med växter som inte hämtas ut debiteras till fullo samt expeditionsavgift.

Försändelser med växter ska hämtas ut snarast.


Retur när du har handlat på nätet

 

När du handlar på nätet gäller ångerrätten enligt distans- och hemförsäljningslagen om 14 dagar. Levande växter, lökar, sticklingar, rötter har vi ej öppet köp på. Dessa varor är undantaget från distansavtalslagen.


INFÖR DITT BESÖK PÅ ZETAS TRÄDGÅRD

Hur åker jag kommunalt till Zetas?

Svar: Ta tunnelbanans röda linje mot Fruängen, byt sedan till buss FRÅN FRUÄNGEN: 707 och 173
HÅLLPLATS BUSS 173: Jägerhorns Väg
HÅLLPLATS BUSS 707 : Juringe Allé

eller

Ta tunnelbanans röda linje mot Norsborg, byt sedan till buss FRÅN SKÄRHOLMEN: 707, 173 och 710
HÅLLPLATS BUSS 707 OCH 710: Juringe Allé
HÅLLPLATS BUSS 173: Jägerhorns Väg

Välkommen till oss på Zetas Trädgård!


Får jag ta med min hund?

Svar: Hundar är varmt välkomna hit, kopplade förstås. Det är endast inne i caféet som vi inte tar emot hundar. Vi har vattenskålar utsatta runtomkring i trädgården för alla våra fyrfota vänner.


FRÅGOR & SVAR OM ZETAS E-HANDEL

KUNDKORG & KASSA

Hur vet jag om min order gick igenom?

Svar: Du kommer att få en orderbekräftelse via mejl från oss när vi mottagit din beställning. Om du har frågor gällande din order, kontakta Zetas kundtjänst här. Om du inte fått något mejl kontrollera din skräppost.

När din order är behandlad och skickad får du en leveransbekräftelse. I bekräftelsen står ett spårningsnummer som du kan använda för att följa din försändelse.

När försändelsen lämnat oss levereras den till din hemadress inom 1–3 arbetsdagar beroende på vart i landet du bor. PostNords hemsida kan du skriva in ditt spårningsnummer för att följa din försändelse, något som vi rekommenderar.

Spara alltid din orderbekräftelsen för eventuella kontakter med Zetas kundservice


Kan jag justera, komplettera eller annullera min order?

Svar: I dagsläget har vi inte möjlighet att justera, komplettera eller annullera beställd order. Har du några frågor om din order kontakta Zetas kundtjänst


Vad kan jag använda för betalsätt i Zetas e-handel?

Svar: Zetas e-handel erbjuder olika betalsätt. Dessa anges i kassan och på webbplatsen. Zetas Trädgård samarbetar med Klarna för säkra online betalningar. Med Klarna checkout handlar du säkert och snabbt i kassan med hjälp av din mejladress och postnummer. Du kan välja att betala mot Klarna direkt, faktura, delbetalning och konto samt kreditkort såsom Mastercard, Eurocard och Visa.

BETAL OCH KREDITKORT
Du betalar enkelt med betalkort och kreditkort i kassan via Klarna checkout. Inga kortavgifter tillkommer.

DIREKTBETALNING – VIA DIN INTERNETBANK
Du kan betala köpet direkt genom att bekräfta med Mobilt BankID. Pengarna dras per automatik från det bankkonto som du har anslutit på Klarnas hemsida. Pengarna dras 1-2 bankdagar efter att ditt paket har skickats.

KLARNA FAKTURA
Med Klarna Faktura får du fakturan separat i samband med att din order skickas till dig. Fakturan ska betalas inom 14 dagar.

KLARNA DELBETALNING
Du kan även välja att delbetala din beställning i upp till 36 månader, upp till 12 månader utan ränta. Givetvis kan du när som helst under delbetalningstiden betala hela kvarvarande beloppet.

KLARNA KONTO
Använder du Klarna Konto läggs din betalning upp på ett konto hos Klarna. Du behöver då bara fylla i ditt personnummer så läggs betalningen upp på ett konto hos dem. Sedan får du en faktura i slutet på månaden.

Läs mer om Klarna och de olika betalalternativen på www.klarna.com

Kan jag beställa från Zetas E-handel om jag bor utanför Sverige?

Svar: Vi sänder i nuläget endast varor inom Sveriges gränser.

FRAKT & LEVERANS

Varför är varan slut i lager när jag kommer till kassan?

Svar: Eftersom varan inte reserveras när du lägger den i varukorgen kan det förekomma att varan är slutsåld när du kommer till kassan.


Hur lång leveranstid har ni?

Svar: Din order skickas inom 1-7 vardagar, förutsatt att den vara du beställt finns i lager.

Vid veckor med röda dagar kan leveranstiden förskjutas något.


Var är min beställning?

Svar: Varorna skickas inom 1-7 dagar. förutsatt att den vara du beställt finns i lager.

När din order är behandlad och skickad får du en leveransbekräftelse. I bekräftelsen står ett spårningsnummer som du använder för att följa din försändelse.

När försändelsen lämnat oss levereras den till din hemadress inom 1–3 arbetsdagar beroende på vart i landet du bor. På PostNords hemsida kan du skriva in ditt spårningsnummer för att följa din försändelse, något som vi rekommenderar.

Spåra din försändelse här


Hur skickas min beställning?

Svar: Vi levererar, genom PostNord. Vi sänder oftast varor med en tjänst som heter PostNord MyPack Home. Detta innebär att om du inte är hemma kommer din beställning levereras till ditt närmaste ombud.

Observera att vi ej kan ta ansvar för PostNords leveranshantering/tider. Om växterna har fått transportskador av den förlängda leveranstiden, kontakta vår kundtjänst så hjälper vi er att reklamera försändelsen hos PostNord.


KÖPVILLKOR

1. ALLMÄNT

Följande allmänna villkor gäller för dig som privat- eller företagskund hos Zetas trädgård. Vid köp ingås avtal mellan köparen och Finsmakarens Trädgård AB, nedan kallat ”Zetas”.

FÖRETAGSINFORMATION
Finsmakarens Trädgård AB
Blombacken 2
141 70 Segeltorp
Telefon: 08-525 29 700
E-post: info@zetas.se
Organisationsnummer: 556537-6067

När du genomför ett köp hos Zetas godkänner du våra köpvillkor i sin helhet, samt samtycker till vår hantering av cookies och personuppgifter. Se avsnitt 2 för information om vår integritetspolicy. För att göra ett köp på zetas.se måste du ha fyllt 18 år, i enlighet med svensk lag. Alla priser på hemsidan är angivna inklusive moms och i svenska kronor. Priserna inkluderar inte eventuella betalnings- och fraktavgifter. Dessa avgifter anges separat i de fall de förekommer.

Kampanj- och reapriser gäller under en specifik tidsperiod eller så långt lagret räcker, om ej annat anges. Zetas reserverar sig för prisändringar, slutförsäljning och eventuella faktafel, till exempel prisfel, produktbeskrivningar, färgavvikelser samt felaktiga lagersaldon. Vi förbehåller oss rätten att häva köp i den utsträckning som är tillåten enligt gällande konsumenträttslagstiftning. Zetas förbehåller sig rätten att när som helst ändra allmänna villkor, priser, sortiment, beskrivningar eller bilder på hemsidan. Varje genomförd och godkänd beställning genererar per automatik en orderbekräftelse. Den vanligaste anledningen till att en orderbekräftelse uteblir är att man i samband med beställningen har råkat uppge en felaktig mailadress. Kontrollera gärna Skräpposten för säkerhets skull.

LAGERSALDO
Om en vara är i lager, observera att lagerstatus endast är en prognos. Varans tillgänglighet kan ej garanteras*. Om du har beställt en vara som har tagit slut i lager*, förbehåller vi oss rätten att annullera denna vara på din beställning och skicka dig resterande beställda varor. Mellanskillnaden återbetalas via Klarna.


2. INTEGRITETSPOLICY

Datasekretess är mycket viktigt för oss på Zetas och vi vill vara öppna och transparenta med vår hantering av dina personuppgifter. Denna integritetspolicy är uppdaterad och förtydligad enligt de nya villkoren för GDPR* som träder i kraft den 25 Maj 2018. Denna ska tydligt förklara insamling, behandling och förändringar vad gäller din personliga information.

Det är viktigt att du förstår och tar del av vår integritetspolicy så att du känner dig trygg i vår behandling av dina personliga uppgifter.

Vi använder dina personuppgifter för att hantera ditt köp online på zetas.se genom att behandla dina beställningar och returer via våra onlinetjänster och skicka dig meddelanden om leveransstatus eller i händelse av problem med leveransen av dina artiklar. Behandling av dina personuppgifter är nödvändigt för att vi på Zetas ska kunna tillhandahålla tjänsten och leverera din order till dig.

• Vi använder dina personuppgifter för att hantera dina betalningar.
• Vi använder också dina uppgifter för att hantera klagomål och ärenden gällande produkter.
• Vi använder dina personuppgifter för att skicka dig marknadsföringserbjudanden och information via e-post och sms.

Vi använder dina personuppgifter för att uppfylla kraven i lagar, domstolsutslag och myndighetsbeslut. Det innefattar att använda dina personuppgifter för att samla in och kontrollera bokföringsuppgifter för att följa bokföringsreglerna. Behandlingen av dina personuppgifter är nödvändig för att vi på Zetas ska kunna fullgöra våra skyldigheter enligt lag.
Dina personuppgifter används för att identifiera dig och för att bekräfta att du innehar den lagstadgade minimiåldern för att genomföra köp online samt för att bekräfta din adress vid kontakt med externa partner.

Vi använder oss av Klarna som betalningspartner och de ger våra kunder möjligheten att betala på flera sätt. Oavsett på vilket sätt du väljer att betala tillhandahålls och skyddas dina uppgifter av Klarna. Detta för att kunna fullfölja ett köpeavtal. Här kan du även välja att bli ”ihågkommen per automatik” eller ”blockerad” det senare innebär att dina betaluppgifter inte sparas och per automatik fylls i vid varje köptillfälle. I kassan hittar du våra samt Klarnas köpevillkor för att ännu tryggare kunna fullfölja köpet.

Vi lämnar ej ut adresser, telefonnummer, e-postadresser eller andra personuppgifter om våra kunder till tredje part för marknadsföringssyfte, statistisk bearbetning eller dylikt.

Kunders personuppgifter behandlas konfidentiellt oavsett om de speciellt har begärt detta eller inte. Vi använder informationen endast för att kunna handlägga kunders beställningar samt erbjuda relevant marknadsföring.

Varje gång vi behandlar personuppgifter som vi samlat in från dig får du information om huruvida tillhandahållandet av dessa är lagstadgat eller obligatoriskt i syfte att ingå ett avtal samt eventuella konsekvenser som detta kan få.

Du har rätt att när som helst begära information om de personuppgifter vi har om dig. Vi skickar dig dessa uppgifter via e-post efter att du kontaktat oss. Du har rätt att begära rättelse av dina personuppgifter om de är felaktiga, inbegripet rätten att komplettera ofullständiga personuppgifter.

Du har rätt att när som helst dra tillbaka medgivandet till behandling av personuppgifter och neka till direktmarknadsföring. Om du gör det kan inte vi på Zetas skicka några fler erbjudanden i form av direktmarknadsföring eller information till dig som bygger på ditt medgivande.

Du har rätt att när som helst radera alla personuppgifter som behandlas av oss på Zetas med undantag av följande situationer:

• du har ett pågående ärende med kundservice
• du har en pågående order som ännu inte har skickats eller delvis har skickats
• du misstänks för att ha eller har missbrukat våra tjänster under de senaste fyra åren
• om du har gjort inköp sparar vi dina personuppgifter i anslutning till transaktionen i bokföringssyfte

Det svenska företaget, Zetas Finsmakarens Trädgård är registeransvarig för de personuppgifter som du skickar till oss och ansvarar för dina personuppgifter i enlighet med gällande dataskyddsbestämmelser.

Zetas Finsmakarens Trädgård
Blombacken 2
141 70 Segeltorp

Företagsregister: Bolagsverket
Organisationsnummer: 556537–6067

Zetas behöver samla information om din användning av våra onlinetjänster med hjälp av cookies. Dessa små textfiler skickas av oss till din enhet för att vi ska kunna komma ihåg dig nästa gång du besöker oss. Cookies bygger en bild av dina intressen och behov samt hur just du använder vår webbplats. Dessa textfiler gör även att vi kan försäkra oss om att vi skickar annan relevant information inom marknadsföring såsom erbjudanden och internetbaserad annonsering.

Information som vi kan komma att samla in är namn, hemadress, e-post, telefonnummer, IP-adress, köphistorik, sökkriterier, webbläsare när du besöker oss, hur länge du stannar på sajten, platsbaserad data, språk, tidigare köp och i vissa fall kan vi även komma att kontakta dig i fasen efter avslutat köp.

De uppgifter som vi samlar in från dig lagras inom det europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EEA).

Om du anser att vi på Zetas behandlar dina personuppgifter på ett oriktigt sätt kan du kontakta oss. Du har också rätt att lämna in klagomål till en tillsynsmyndighet.

Vi kan behöva uppdatera vår integritetspolicy. Den senaste versionen av vår integritetspolicy finns alltid tillgängligt på vår webbplats. Vi meddelar dig om eventuella väsentliga förändringar i policyn, exempelvis syftet med användningen av dina personuppgifter eller dina rättigheter.

*Allmänna dataskyddsförordningen (Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 2016/679, förkortat GDPR (General Data Protection Regulation) är en ny EU-förordning som börjar gälla i hela EU den 25 Maj 2018. GDPR ersätter den svenska Personuppgiftslagen (PUL).


3. SÄKER BETALNING

Zetas E-handel erbjuder olika betalsätt. Dessa anges i kassan på webbplatsen. Zetas samarbetar med Klarna för säkra online betalningar. Du kan välja att betala mot Klarna direkt, faktura, delbetalning och konto samt kreditkort såsom svenskregistrerade Mastercard, Eurocard och Visa i kassan via Klarna checkout. Inga kortavgifter tillkommer.

DIREKTBETALNING – VIA DIN INTERNETBANK
Du kan betala köpet direkt genom att bekräfta med Mobilt BankID. Pengarna dras per automatik från det bankkonto som du har anslutit på Klarnas hemsida. Pengarna dras 1-2 bankdagar efter det att ditt paket har skickats.

KLARNA FAKTURA
Med Klarna Faktura får du fakturan separat via e-post i samband med att din order skickas från oss. Fakturan ska betalas inom 14 dagar. Om betalningen uteblir tillkommer en påminnelseavgift om 60,00 kr samt dröjsmålsränta om 25.50 %. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Då kommer du få en kopia på kreditupplysningen per post. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkontroll och marknadsföring. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte.

KLARNA DELBETALNING
Du kan även välja att delbetala din beställning i upp till 36 månader, eller upp till 12 månader utan ränta. Givetvis kan du när som helst under delbetalningstiden betala hela kvarvarande beloppet.

KLARNA KONTO
Använder du Klarna Konto fyller du bara i ditt personnummer och din betalning läggs då upp på ett konto hos Klarna. Sedan får du en faktura i slutet på månaden. Den gällande årsräntan är 19,90 % vilket motsvarar en effektiv ränta om 29,22 %. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du kommer då få en kopia på kreditupplysningen per post.

Läs mer om Klarna och de olika betalalternativen på www.klarna.com


4. DIN BESTÄLLNING

4.1 E-HANDEL
När du gjort en beställning i Zetas E-handel får du en orderbekräftelse via e-post. Orderbekräftelsen ska sparas för eventuella kontakter med Zetas kundtjänst. Det är viktigt att en giltig e-postadress och ett giltigt mobilnummer anges vid beställning.

När din order skickas från oss får du en leveransbekräftelse. Där finns en länk med ett spårningsnummer som du kan använda för att följa din försändelse. Om du har frågor gällande din beställning, kontakta oss här.


5. FRAKTVILLKOR

Ditt paket packas normalt dagen efter det att du lagt din beställning. Skickas inom 1-7 vardagar. Vi levererar med PostNord och endast inom Sverige.

När ditt paket har levererats kommer vi att skicka ett mail med en länk för att spåra din beställning. Du kan kontrollera status för din beställning genom att logga in på ditt konto.

För torrvaror så som lök, knöl, inredning & tillbehör levereras ditt paket med PostNord Mypack Collect vilket innebär att det levereras till ditt närmaste utlämningsställe. Du får ett meddelande via sms, e-post, eller genom PostNord-appen när paketet kan hämtas hos ditt ombud. Du slipper alltså åka hem först för att se om avin har kommit och kan istället hämta försändelsen när du är på väg hem från jobbet. I praktiken innebär det att du kan hämta din försändelse en dag tidigare, jämfört med den vanliga brevavin. Detta förutsätter att du lämnat ditt mobilnummer till oss när du la din beställning. Sms:et innehåller avsändare, uppgifter om var du hämtar din beställning och fyra siffror som du anger när du hämtar ut din beställning. Dessa siffror är samma som de fyra sista siffrorna i ditt kollinummer. Du ska visa legitimation när du hämtar din beställning. Om inget mobilnummer lämnats kommer istället kontakt ske via brev-avi.

För växter levereras din beställning med kvittens hem till dig med PostNord. Du kommer kunna välja dag och tid för leveransen enligt vad som gäller för din ort. Detta innebär att du måste vara hemma för att kvittera ut din beställning och om du ej kan ta emot ditt paket kommer det att levereras till närmaste postombud. Så fort din beställning kommer till utlämningsstället skickas ett sms till dig som talar om att din beställning finns att hämta. Det går även att få paketet utlämnat till dörren utan kvittens men då står ansvaret hos kunden. Postnord kommer att be om ett godkännade från kunden gällande detta.

OBSERVERA: Du får också ditt kollinummer skickat till dig via e-post men ingen brevavisering skickas ut när du valt SMS-avisering. Liggtid för varor är normalt 14 dagar från det att paketet anlänt till ditt postombud. Du kan spåra brev, paket och pall med hjälp av ditt kollinummer. Du kan även spåra med hjälp av sms-nummer och aviseringskod.

Observera att vi ej kan ta ansvar för PostNords leveranshantering/tider.

5.1 LEVERANSFÖRSENING
Konsumenten har rätt att häva köpet vid försening om denne inte godkänner ny föreslagen leveranstidpunkt. Leveranstid är normalt 5 – 7 dagar för Sverige.

5.2 FRAKTPRISER
Våra fraktpriser varierar utifrån varans storlek och vikt, din postort samt den tjänst PostNord erbjuder för din beställning. Det totala fraktpriset för din beställning ser du i din kundkorg.


6. ÅNGERRÄTT, RETUR och REKLAMATION

6.1 ÅNGERRÄTT

Vi erbjuder 14 dagars ångerrätt mot uppvisande av kvitto på tillbehör och inredning utan att du som konsument behöver ange skäl för detta. Varor som skickas tillbaka i ej säljbart skick kan minska i värde med upp till 100%.

OBS! Växter**, lök**, knöl**, frö**, reavaror och presentkort omfattas ej av ångerrätten.

Ångerrätten ska meddelas på ett ändamålsenligt sätt och du som konsument är ansvarig för att meddelandet kommer fram till oss. Tiden för ångerrätten börjar löpa från den dag då du köpte din vara i vår butik i Segeltorp eller från den dag du emottog varan via leverans. Här kan du hitta konsumentverkets ångerblankett: https://publikationer.konsumentverket.se/kontrakt-och-mallar/angerblankett

6.2 RETUR och REKLAMATION: Zetas Trädgård i Segeltorp
Kontakta alltid Zetas kundtjänst vid reklamations- och garantiärenden  gällande växter. Övriga reklamationsärenden samt returer görs på plats i butiken i Segeltorp.

Spara alltid ditt kassakvitto – detta gäller som din garantisedel och uppvisas vid eventuell reklamation eller retur.

Vid eventuella tvister följer vi Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.

6.3 RETUR och REKLAMATION: E-HANDEL

Har du ångrat ditt köp så gör du en Retur. Har du fått en skadad produkt så gör du en reklamation. För transportskador se instruktioner under punkt 6.4.

6.3.1 RETUR

– För att registrera en returförfrågan kontakter du kundtjänst

– Fyll i person och kontaktuppgifter

– Välj ärende retur och reklamation

– Skriv ditt ärende och uppge externt dokumentnummer

– Bekräfta genom att klicka på SKICKA

Efter registrerad returförfrågan kommer du att kontaktas via mail för vidare instruktioner angående ditt ärende. Vid utnyttjande av öppet köp på e-handeln står du som kund för fraktkostnaden. Returen ska skickas inom 14 dagar efter det att du har meddelat att du vill utnyttja ångerrätten.

Du erhåller ersättning för ditt köp senast 14 dagar efter det att returnerad produkt ankommit till Zetas Trädgård ek

6.3.2 REKLAMATION

– För att registrera en reklamationsförfrågan kontaktar du kundtjänst 

– Fyll i person och kontaktuppgifter

– Välj ärende retur och reklamation

– Skriv ditt ärende och uppge externt dokumentnummer

– För att snabba på reklamationshanteringen kan du ladda upp en bild av aktuell skada/reklamationsorsak under LADDA UPP BILDER.

– Bekräfta genom att klicka på SKICKA

Efter registrerad reklamationsförfrågan kommer du att kontaktas via mail för vidare instruktioner angående ditt ärende. I de fall produkt skall skickas tillbaka till oss – invänta avgiftsfri returfraktsedel. Vi återbetalar ej för eventuella egna fraktkostnader.

Som kund ansvarar du för produkten tills det att den mottagits av vår returavdelning, vilket bland annat innefattar risken för att produkten skadas eller kommer bort under frakten tillbaka till oss. Paketera väl.

Du erhåller ersättning för ditt köp senast 14 dagar efter det att du har meddelat oss att du vill returnera varan. Vi kan dock hålla inne med betalning tills de att returen är oss till handa eller bevis på att varan är skickad, det som sker först.

6.4 TRANSPORTSKADOR

Vi kontrollerar alltid att alla varor håller högsta kvalitet innan vi skickar dem, samt att de växter du beställt är genomvattnade innan transport. Om emballaget på din försändelse vid leverans har synliga, uppenbara skador ber vi dig att fotografera godset innan du öppnar det. Detta för att Zetas kundtjänst ska ha möjlighet att reklamera försändelsen till transportföretaget. Om varorna har fått transportskador kontakta vår kundtjänst omgående och senast inom 7 dagar från det att du emottagit dina varor. All eventuell skada ska dokumenteras med tydliga foton (ej större än 5 MB) som bifogas via e-post till Zetas kundtjänst 


7. REKLAMATIONSRÄTT

Om du vill reklamera en produkt registrerar du reklamationen via kundtjänst, enligt punkt 6. Garanti och reklamationsrätt gäller mot uppvisande av giltigt köpbevis. Du har rätt att reklamera en vara inom 3 år.

7.1 FABRIKATIONSFEL
Ett fabrikationsfel uppdagas enligt lag inom 6 månader. En defekt på termostat eller kortslutning räknas ej till sådana fel. För att Zetas ska ansvara för felet på varan krävs att felet är ursprungligt, det vill säga att det fanns redan när du köpte varan (fabrikationsfel). Fel som visar sig inom 6 månader anses alltid vara ursprungliga fel, som Zetas åtgärdar utan kostnad för dig.

Zetas saluför alla elartiklar med 1 års garanti samt 3 års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen och alla garantier gäller i Sverige. Zetas står då för reklamationskostnader om skadan anses vara ett fabrikationsfel.

Zetas tar ej ansvar för fel som uppkommit på grund av skada slitage eller vanvård. Till sådana varudefekter räknas exempelvis söndersliten sladd och sprickor hos produkten.

Enligt konsumentköplagen är det inte möjligt att reklamera en vara vid missnöje då Zetas ej har någon nöjdhetsgaranti. Länk till EU:s gemensamma tvistlösningssida hittar du här.


8. SERVICE

Vi har mycket omsorgsfullt valt ut våra samarbetspartners och erbjuder förstklassiga produkter. Kontakta oss gärna för mer information. Kundtjänst: 08-525 29 700, info@zetas.se. Vi besvarar dina frågor angående ditt köp inom 48 timmar (vardagar), i annat fall får du meddelande om fördröjning. Övriga frågor besvarar vi snarast möjligt med ambitionen att du ska ha ett svar inom 48 timmar.


* De trädgårdsväxter vi har i vårt sortiment förbokas årligen hos våra odlare. Om våra odlare inte kan leverera till oss kan det bero på att det inträffat något under växtsäsongen. En mycket vanlig orsak är extrema väderväxlingar.

** Den lagstadgade ångerrätten för distanshandel är 14 dagar. Med hänvisning till § 11:4 i Distanshandelslagen (DAL) gäller detta ej för varor som snabbt kan försämras eller ta skada av att hanteras flera gånger. Därav är växter, lök och frö undantagna ångerrätten.

GARANTIVILLKOR

Växtgaranti

7.1 VÄXTGARANTI

För samtliga växtgrupper innebär vår garanti att plantan du köper är frisk och sortäkta.

Gällande sortäkthet erbjuder vi en garanti som gäller fem (5) år från köptillfället. Vid bristande sortäkthet erbjuds kunden ny växt av rätt sort, förutsatt att växten fortfarande är sortimentsaktuell.

Alla våra växter håller hög kvalitet och följer GRO:s (Gröna Näringens Riksorganisation) kvalitetsregler för plantskoleväxter. Detta innebär att växterna ska vara sjukdomsfria samt fria från växtskadegörare enligt Statens Jordbruksverks föreskrifter (SJVFS 2010:47) och växtskyddslagen, vid köptillfället.

Vår växtgaranti omfattar ej:

Skador som uppstår vid hantering/transport.

Skador som uppstår efter plantering, som bland annat kan bero på vattenföroreningar, växtnäringsbrist, felaktigt PH-värde i odlingssubstratet eller vinterskador/tjältorka. Detta utöver felaktig skötsel, växtskadegörare, viltangrepp eller plantering i en för växten ej lämplig växtzon.

Växter som är prisnedsatta reavaror.

Växter som planterats i krukor, kärl eller liknande.

Vintergröna växter som planterats efter sista september (undantag Taxus ’Hillii’).

Vissnesjuka på storblommig klematis.

Blommande bambu.

Buxbom som drabbats av buxbomssjukan Cylindrocladium buxicola.

Annueller och krukväxter omfattas ej av sortäkthetsgarantin.

PLANTERA RÄTT!

Det är mycket viktigt att plantering av växter och skötsel under etableringen utförs på rätt sätt. Om ni är osäkra på hantering och förfarandet, kontakta oss. Fråga i första hand våra kunniga och erfarna trädgårdsmästare om råd.

Ni kan också få ett planteringsråd i kassan, eller ladda ner direkt härifrån. Om inte plantering och skötsel under etableringen sker på rätt sätt, eller med rätt förutsättningar täcks inte växten av etableringsgarantin.

Om du, via Zetas kundtjänst blir ombedd att besöka vår fysiska butik i Segeltorp för att göra din reklamation ska du uppvisa ditt kassakvitto/orderbekräftelse och planta/plantor visas upp.


Krukor & kärl

Vintergaranti mot sprickor eller andra väderpåverkande faktorer, blekningar, saltavlagringar, mögelfläckar tillämpas EJ.


Fabrikationsfel

7.2 FABRIKATIONSFEL
Ett fabrikationsfel uppdagas enligt lag inom 6 månader. En defekt på termostat eller kortslutning räknas ej till sådana fel. För att Zetas ska ansvara för felet på varan krävs att felet är ursprungligt, det vill säga att det fanns redan när du köpte varan (fabrikationsfel). Fel som visar sig inom 6 månader anses alltid vara ursprungliga fel, som Zetas åtgärdar utan kostnad för dig.

Zetas saluför alla elartiklar med 1 års garanti samt 3 års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen och alla garantier gäller i Sverige. Zetas står då för reklamationskostnader om skadan anses vara ett fabrikationsfel.

Zetas tar ej ansvar för fel som uppkommit på grund av skada slitage eller vanvård. Till sådana varudefekter räknas exempelvis söndersliten sladd och sprickor hos produkten.

Enligt konsumentköplagen är det inte möjligt att reklamera en vara vid missnöje då Zetas ej har någon nöjdhetsgaranti. 

Länk till EU:s gemensamma tvistlösningssida hittar du här .

Kontakta kundtjänst om du har några frågor


FIBERSTONEPOTS OCH GLASFIBERKRUKOR
Dessa krukor är tillverkade i ett artificiellt material som kan blekas med tiden av solen. Ett tips är att skydda ytan med en lukt och smaklös olja som tex, paraffinolja. Ett annat tips mot värme och kyla är att klä krukans innerväggar med bubbelplast eller liggunderlag som säljs på rulle. Viss utfällning av naturliga salter genom innerväggarna kan förekomma och är helt naturligt.

LERKRUKOR
Lera förändras med tiden när den utsätts för vatten, väder och vind. Utfällning av salter är vanligt förekommande och kan tvättas bort med såpa och mjuk rotborste om man inte gillar patinan. Lerkrukor förvaras bäst på vintern, tömda och stående upp och ner på en träplanka eller dylikt. Svartmålade lerkrukor kan bättras på med svart krukfärg som finns att köpa på Zetas.

BETONGKRUKOR
Betong får fuktfläckar, vattenmönstringar och saltavlagringar. Detta kan man inte göra så mycket åt. För att vara helt säker på att inte krukorna spricker på vintern så bör de tömmas och förvaras upp och ner på en träplanka eller dylikt. Om du väljer att ha kvar krukan vintertid med din plantering i, tänk då på att sätta krukan på kruktassar eller på plankor. På så vis undviker du att vatten dras upp i krukan från marken.